Frihet i Kristus – Markusevangeliet 7:31-37
16 augusti 2024

Om nu Sonen gör er fria, blir ni verkligen fria. (Joh 8:36)

Jesus Guds son har köpt oss fria med sitt blod. Fria från vad till vad? Ifrån alla synder ifrån döden och djävulens våld. Vi är kallade från mörkret. Till vad? Till hans underbara ljus. Till att leva med Jesus, för Jesus, i enlighet med Jesu ord. Vi har blivit frigjorda till att tjäna Gud, i enlighet med hans bud. Vi ska inte använda vår frihet efter eget gottfinnande och enligt egen uppfinningsrikedom. Gud säger oss klart och tydligt i sitt ord vad och hur han vill att vi ska leva det liv som Kristus köpt oss fria till. Vi är inte autonoma. Autonom betyder, sin egen lag. Jag är inte fri att göra som jag vill, utan jag är frigjord av Kristus till att göra som Gud vill. Ske din vilja. Vi är inte längre bundna till lagens förbannelse.

Nu kan man vara bunden, till, i och vid många saker. Kroppsligt psykiskt, och andligt. I vår text i Markusevangeliet möter vi en man som är fysiskt bunden och begränsad, detta på grund av att vår värld är fallen i synd och under förgängelsen. Detta får nu bli en bild för oss och lära oss något om andlig bundenhet och frihet, om andlig dövhet och stumhet. Den döve och nästan stumme får möjlighet till ny gemenskap genom Sonens befrielse och till nytt andligt liv.

Jesus förbjöd dem att tala om detta för någon, men ju mer han förbjöd dem, desto ivrigare var de att göra det känt. Och folk blev utom sig av häpnad och sade: “Allt han har gjort är gott. De döva får han att höra och de stumma att tala.” (Mark 7:36-37)

Varför befaller Jesus dem att tiga, att ”berätta inte detta för någon”? Det låter som något bindande, begränsande. Jesus är ingen magisk mirakelman. Han är Guds son. Det fanns många falska messiasföreställningar på Jesu tid och det finns många felaktiga föreställningar och förväntningar på Jesus i vår tid. Jesus vill att människor ska lyssna till, höra hans ord så de kan bekänna. Bekänna sina synder, bekänna honom. Lovprisa honom.

Förutfattade meningar

Jesus täpper igen öronen för hans ord. Folket drog på ett vis rätt slutsats av Jesu under. De kopplade samman löftena i Gamla testamentet om den messianska tiden med öppnade öron och stumma som kommer att tala och vad Jesus här gjorde. Bra! Men sen var de fyllda med falska förväntningar på denne Messias, som blir tydligt när texten fortsätter.

Jesu ord kan på ett annat plan också lära oss att vi gör klokt i att inte pladdra på för andra om våra egna andliga upplevelser. Så att vi inte i tid och otid talar om för andra, vad Herren har gjort med mig och mitt liv och på så sätt pratar bort de andliga intryck som gjort avtryck. Även om de mycket väl kan vara sanna, riktiga och uppbyggliga för oss. Vi ska istället göra som Maria, Jesu mor: “Men Maria bevarade och begrundade allt detta i sitt hjärta.” (Luk 2:19)

Jesus gör oss fria genom sitt ord. Fria till att tjäna honom. Den Helige Ande ger oss en ny håg och en förnyad vilja att höra Guds ord och följa Guds bud. Vi ska ta Jesu befallningar på allvar och lyda honom. “Tiga har sin tid, och tala har sin tid.” (Pred 3:7)

Vi vill vara duktiga, evangelisera och missionera och föra människor till Jesus precis som folket gjorde med den döve och nästan stumme. Det är bra. Men precis som folket missförstår vi vem Jesus är gång på gång. Det är dåligt. Jesus behöver ta oss avsides, för vi är i oss själva andligt döva och andligt stumma. Jesus behöver möta oss och tala sitt skapande ord till oss. Jag förlåter dig, säger han. Så vi kan höra och ta till oss Hans heliga ord och sakrament. Då kan vi rätt och riktigt prisa och ära honom. Bekänna våra synder, bekänna honom tydligt, lovprisa honom och berätta om mästaren för andra och föra dem till honom.

Om nu Sonen gör er fria, blir ni verkligen fria. (Joh 8:36)

 

Jonatan Ådahl

Präst och lärare i Gamla testamentet och hebreiska på Församlingsfakulteten i Göteborg

 

Nyhetsbrev

Få de senaste artiklarna i Kristen livsgrund till din mejlkorg utan kostnad en gång i månaden

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Om tidningen

Kristen Livsgrund har fokus på hem, skola och samhälle. Tidningen grundades 1885 och hette då Folkskolans Vän.

Ansvarig utgivare och redaktör: Stefan Karlsson. Utges av Riksförbundet Kristen Fostran (RKF). Kontakt: se uppgifter längst ned på sidan.

Share via
Copy link
Powered by Social Snap